Fråga: Vad ska jag trada?

Forts på tidigare inlägg.



Fråga:

Hej igen

Tack för svar!

Det verkar onekligen vara snäppet svårare med terminer, men som du säger så behöver man inte lika stort kapital (vilket jag inte har riktigt) som med aktier, eller så är det ungefär samma ändå pga "trademanagement" osv?
Förra veckan så fanns det ju två "vågor" man kunde rida på? Det var först lite dålig statistik från usa (tror jag det var, inte säker) och sedan på fredagen så var det en positiv sådan. På dessa hade man väl kunnat agera?
Går det att inrikta sig på endast en enda aktie att handla med? Eller det blir svårt kanske. Men det finns ju mer att handla än aktier och index, såsom råvaror, schatz, bobl osv?

Med xact bull/bear så tillkommer väl både spread och courtage? Får känslan av att man inte riktigt kan "daytrada/scalpa" den?
hittade 30YR T-BOND som verkar vara intressant? Den rör sig inte alls lika "hackigt" som index-terminerna. Läste också att det inte finns många "algos" i obligationshandel? Eller detta kanske inte stämmer?

Vad tycker du om att "trejda" t.ex "30YR T-BOND"?

Mvh


Svar:
Hej
Problemet för dig är att du precis som mig trodde att jag på förhand kunde bestämma / läsa mig till vad som skulle vara framgångsrikt för mig att trada.

Detta gör att du ställer fel frågor!!

Det du letar efter, är ett svar som ska göra dig mer trygg i ett beslut angående vilken marknad du ska trada, problemet med trading är att det svar du söker existerar inte, utan du måste själv komma på vad som passar din trading genom att verkligen trada dessa marknader du pratar om.

Det bästa sättet att svara på dina frågor är att sätta sig ner och papertrada dessa marknader du är intresserad av på tex Ninjatrader som har en funktion för detta.
Jag skulle inte rekommendera någon ny oerfaren trader att papertrada under 1-2 månader på heltid för att lära sig hitta sin stil.
Du måste begå misstag och lära dig av ditt eget beteende och psykologi.
Detta för att skydda dig från att förlora för mycket pengar i början, vilket de flesta ändå gör iaf.
Det går inte att tänka som du göra att på efterhand tycka att en marknad sett bra ut och att det fanns två vågor att rida på tex.

För att lära dig trada en marknad så finns det inget annat alternativ än att sätta sig ner och göra det.
Därför så kan inte jag svara på dina frågor om vad som passar dig att trada, utan bara du själv kan göra detta.
Jag tipsade dig om att köpa One Good Trade, jag föreslår att du läser den innan du går vidare i dina funderingar. Och börja papertrada de marknader du talar om.

Om du vill börja din tradingkarriär med att scalpa terminsindexen så tror jag att ett dyrt misslyckande står och knackar på dörren. Trada de marknaderna med bättre orderflöde som jag har tipsat om.

Det är detta som gör Trading så svårt, och för många så svårt att förstå.
Många är vana att läsa om något och få ett svar i det de undrar över etc.

Ett av problemen med trading är att det knappt finns något rätt eller fel svar - bara individuellt rätt eller fel för mig/dig!! (nästan)
Och det är detta varje individuell trader måste komma på för sig själv genom att trada, trada och trada.

Kör hårt.
/ John


Kommentarer
Postat av: db

Mycket bra skrivet. Vill egentligen inte "se ner" på nybörjare men man kan ju fråga sig hur man tänker när man frågar efter definitiva svar på hur eller vad man ska trada. Skulle det finnas några såna svar skulle varenda medelbegåvad människa kunna tjäna sitt levebröd på trading, något som vi alla vet inte är möjligt.



Gillar din blogg för övrigt, trevligt med lite mänsklighet bland alla tunga TA och FA-bloggar.

2010-09-28 @ 16:10:16
Postat av: John

Tackar DB.



Det är omöjligt för folk att förstå hur mycket arbete och känslomässiga utmaningar som trading kräver.

Enda sätter är att göra det.

2010-09-28 @ 20:23:25
URL: http://bullbear.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0