Varför aktiehandel?

För er som läst min profilpresentation så vet ni att jag valt att säga upp mig från den tradingfirma jag tradat för för att i stället trada aktier för egen räkning.

Tyvärr hade jag och de andra som började där hoppats på att få ta mer del av den 10 åriga tradingerfarenhet som mina föredetta chefer har.
Men intresset för att lära ut eller dela med sig av erfarenhet fanns tyvärr inte, och när jag sa upp mig var vi enbart två eldsjälar kvar av den ursprungliga truppen, kan tilläggas att den kvarvarande killen är rätt frustrerad.

De var dock väldigt duktiga traders, och just trading är vad de bör fokusera på!

Nog om det.

Den stora anledningen är att jag anser att man som disciplinerad trader kan ha en större Edge i aktiemarknaden än i termins/futures marknaden.
Detta iaf ur mitt perspektiv som daytradar short term och aldrig äger aktier över natten.
Jag kan tänka mig att trada terminer i framtiden men då blir det nog på specifika case eller händelser då du har tillgång till fantastisk leverage.

Fördelarna jag ser med aktiehandel på den nordiska marknaden är:
  • Go where the money is: Om man gör sitt arbete ordentligt kan man till varje ny tradingdag ha en lista på aktier som har fräscha nyheter, ovanlig volym/volatilitet mm. (Detta kan vara det starkaste argumentet)
  • Tydligare och långsammare orderflöde.
  • Mindre algos, dvs mer riktig orderflöde, speciellt i aktier som är in play.
  • Jämnare trender i individuella.
  • Se vilka som handlar genom mäklarstatistiken.
  • Större utbud att nyhetstrada under dagen.
Nu säger jag inte att aktiehandel är lätt, långt ifrån lätt. Men för mig handlar det om att ta vara på den lilla edge som jag tror att jag har och maximera den i RÄTT marknad/aktie.

"You are only as good as the stock you trade" -  Mike Bellafiore (kan varmt rekommendera både bok och blogg)

  • Jag scannar marknaden efter aktier som har potential och sannolikhet att röra på sig för dagen av oviktig anledning.
  • Jag tittar efter setups med låg risk (tight stop), dvs situationer där jag snabbt kan avgöra om mitt scenario förändras.
  • Jag taimar mina entrys med att identifiera styrka, svaghet, agressiva köpare/säljare, passiva köpare/säljare, stora och små aktörer, antal aktörer, rythm och algos/manipulation i orderflödet.
/John



Kommentarer
Postat av: BD

bra inlägg!



ibland känns det som det ni körde förr, främst E50 är lite av F1 inom trading. aktier kanske ligger något/några steg under.

2010-09-02 @ 10:06:17
Postat av: Jon

Tjena. Kul med en ny blogg. Fortsätt så! En fråga bara. Vilken tradingfirma var det du jobbade på? Som du sedan lämnade.

2010-09-02 @ 12:14:27
Postat av: John

Jon.

Maila mig:

[email protected]

2010-09-02 @ 12:15:46
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: Andreas

Ja det är intressant med börs, aktier mm. Jag är hemma nu från jobbet i några veckor och testar lite CFD Handel av omxs30.



Har även vanlig depå hos Nordnet där jag kör aktier på lite längre sikt.

Men swingtrading är nog det som är lättast om man inte är proffesionell tror jag...Strategi är ett måste !

2010-09-02 @ 13:16:04
Postat av: Oscar

Tjena, vill börja med att säga att du och din blogg verkar ha potential. Jag är 20 år och har varit intresserad av aktier och börsen i 5-6 år. Har till och med börjat plugga finansiell ekonomi på högskolan, men för att komma till saken så undrar jag bland annat hur man får lön på en sådan tradingfirma. Är det fast lön, eller fast plus rörlig prestationsbaserad, eller bara prestationbaserad? Kan någon nämna några namn på firmor som erbjuder jobb som trader?



//tack

2010-09-02 @ 15:38:16
Postat av: John

Andreas.

Ja jag håller med, oavsett hur man handlar bör man ha en strategi och ett scenario för vad du ska göra beroende på hur din position utvecklas.

Kör hårt under dessa veckor du har tid över.

Tänk på att det beroende på vad du tradar för volym kan vara mer fördelaktigt att handla omxs30 i din depå, eller varför inte xact bear eller bull. Tradar inte dessa själv, men kanske kan vara nått för dig som vill betta på hela marknaden.



Oscar.

Kul att du är intresserad av trading.

Trading är ett så brett yrke att det är svårt att svara på din fråga gällande tradingfirmor, det beror helt på vilken typ av handel du vill hålla på med?



Lönesättningen varierar nog från firma till firma, alla dina ovanstående förslag existerar nog enskilt och tillsammans på olika firmor.



Fråga gärna om det är något mer du undrar över.



Mvh

/ John

2010-09-02 @ 18:15:13
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: N

Namn på firmor som eventuellt kan tänkas ta in traders utan allt för hög akademisk utbildning?!

2010-09-02 @ 19:06:33
Postat av: John

Vet tyvärr ingen sådan.

Och den firman jag jobbade på verkar inte vara intresserad av att ta in några nya traders.

Tror det blir svårt om man inte har några mycket bra kontakter eller har tradingerfarenhet från egen del.



Så antingen tradar du själv och bygger erfarenhet på det sättet.

Eller så går du ut universitet/högskolan och därefter börjar som springpojke/slav nån stans tills du arbetar dig fram till tradingdesken.



Eller nått sånt??



Hoppas det finns dem som kan ge dig ett bättre svar än mig.



Mvh

/ John

2010-09-02 @ 19:52:52
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: N

Men om erfarenhet av daytrading redan finns, har du namn på några firmor?

2010-09-02 @ 20:12:13
Postat av: Andreas

Tja igen



bull, bear har jag kört med på nordnet, men de tar både courtage och spread, det äter upp för mycket av vinsten.



CFD tar bara betalt genom spreaden på 0,5 punkter. Mycket billigare..

Räntan är så liten i mina positioner att det ändå är bättre....de dagar jag har över natten....

2010-09-02 @ 22:13:49
Postat av: John

Andreas.

Det känns som en stor del av trading handlar om att hitta det som funkar bäst för en själv, och det verkar det som du har gjort :)

Bara att tuta och köra



Oscar.

Vad jag vet så finns det inga renodlade tradingfirmor. Banker och fonder/ headgefonder, finansfirmor tradar mer eller mindre och på massor av olika sätt.

Skriver från mobilen nu, men i morgon ska jag försöka att komma ihåg att länka till en artikelserie på tradingportalen.se som tar upp olika finansyrken.



Vilken typ av trading vill du hålla på med?

2010-09-02 @ 22:50:27
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: John

Oscar.

Här är artickelserien:

http://www.tradingportalen.com/kategori/artiklar/artikelserier/finansyrken/

2010-09-03 @ 12:25:48
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: John

Oscar.

Här är artikelserien:



http://www.tradingportalen.com/kategori/artiklar/artikelserier/finansyrken/

2010-09-03 @ 12:26:46
URL: http://bullbear.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0