Trading, en materialsport? 3(3) Setup

Jag har tidigare skrivit om tradinghårdvara och mjukvara.

Hur man väljer att visa informationen på sina skärmar är högst personligt och har mycket att göra med vilken tradingstil du har samt marknad / marknader du behöver/vill bevaka.

Jag har sedan jag bytte till aktiehandel för någon vecka sedan laborerat med lite olika setups, listor mm som passar mig.
I början trodde jag att jag skulle övervaka massor med aktier samtidigt och la upp lite för det. Men jag tror inte jag är redo för det upplägget än då det blev så mycket att övervaka så att jag missade setups och rörelser hela tiden.

Så nu lägger jag mer focus på att göra ett gediget förarbete med aktieselection varje dag.
Jag överblickar ett fåtal, samt att 1-2 av dem i taget tar det mesta av min koncentration.
Sedan kan jag givetvis byta focusaktie för dagen, men inte lika frekvent som jag hade trott.

När marknaden är lite lugnare, tex runt lunch, så flippar jag även runt bland lite olika aktier för att hitta andra aktier in play.

Jag kikar även ibland efter avvikande volym för att se om det är något jag missat,  har koll på Forexfactory som jag tycker ger en bra översikt och info de ekonomiska nyhetssläppen mm.

Jag har också koll på nyhetstickern i TOT och kan reagera snabbt om något dyker upp som jag tycker verkar tradebart.
I så fall tar jag upp den aktien på tradingsetupen på vänstra skärmen då de 5 fönstrena är länkade att uppdateras samtidigt.
Vid sådana tillfällen kan jag också använda en av de macroprogramerade tangenterna på mitt Ergodex tangentbord så att jag tex med en knapptryckning får upp ett intradagschart, orderläggning och avslut på en gång mm.

Jag arbetar väldigt mycket med att ha koll på massa olika nivåer i olika aktier. Genom att kontinuerligt arbeta med de naturliga support och resistance nivåerna som varje dag bildas så får jag en bättre struktur i de aktier jag arbetar med. Jag använder även hela tiden dessa nivåer vid både entry och exit.

Huvudskärm (mitt):
Mina två fokusaktier (byts ibland ut under dagen).
Jag gillar att ha fönstrena i horisontell linje då jag tycker jag får bäst översikt och känsla så.

Klicka på bilderna för förstoring.


Vänstra:
"min" lista, övriga listor, samt en tradingsetup där jag flippar mellan en hel del olika aktier under dagen, och allra längst till vänster har jag en yta som jag arbetar flexibelt med lite olika charts och ordedjup. Jag brukar även använda denna yta till att se om det är några tradebara aktier i morgoncallen.


Högra:
Terminerna (OMXS30, DAX och S&P500). Nyheter, mina orderböcker med avslut, ordrar, internet mm.


Sedan använder jag min bärbara dator vid sidan av till andra internetrelaterade sysslor, samt att jag har min riskprofilsexcel uppe på den skärmen.
Jag har också byggt en annan setup för callen med många fler orderdjup, men den har jag inte börjat använda än.

Denna setup är fortfarande under utveckling, så kom gärna med synpunkter, ideér och tips.


/ John

Kommentarer
Postat av: Gustav

Hej!



Vill börja med att tacka för en trevlig blogg!



Jag har en fråga som du kanske kan hjälpa mig med. Jag sitter med tre skärmar framför mig men min dators grafikkort klarar bara två (den tredje kör jag på en bärbar). Jag har ett USB grafikkort men får det inte att fungera. Om inte jag minns fel har du också ett USB kort och jag undrar bara om du har något tips på vad som är fel?



Mvh

2010-09-09 @ 12:25:43
Postat av: Andreas

Hur går det än så länge?

2010-09-09 @ 12:42:08
Postat av: John

Gustav, har du installerat drivrutinerna för grafikkortet i datorn? Jag har annars en skiva som jag säkert kan ta filen ifrån och skicka till dig då det kan vara samma?



Anders.

Det är lite för tidigt för att avgöra då jag egentligen laborerar med massa olika upplägg och lär mig lite mer om aktierna, sätter upp rutiner mm, men jag är plus varje dag sedan start.

Men nån femtiolapp till hundring per trade så här i början ger inte så stor penningspung, men jag arbetar på att öka min risk varje dag.



2010-09-09 @ 14:04:15
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: Erik

ovanligt registrerad volym



Fungerar ej, blogglänk ?

2010-09-09 @ 14:07:55
Postat av: John

Erik.

Prova nu.

2010-09-09 @ 16:30:23
URL: http://bullbear.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0