Daytrading - En materialsport? 1(3) Hårdvara

Vad krävs det för att få en edge i dagens marknad??

Algoritmerna använder bla snabbare datorer som de placerar nere i frihamnen brevdvid NasdaqOMX för att få någon hundradels sekunds försprång mot dem som har sina datorer i finansdistrikten runt Stureplan, och resten av Sverige.

Vad du behöver för utrustning beror givetvis på din tradingstil.
Swingtradar/investerar du kan du gått och väl sitta med en laptop då du kanske läser på mer om företagen och tar mer fundamentalt placerade positioner. Du är inte i behov av att taima din entry och exit ner på det exakta ticket, eller bevaka mycket information samtidigt.

Daytradar du med kort tidshorisont blir det dock genast en annan femma.
Givetvis kan du arrangera din tradingyta optimalt om du tex enbart tradar en eller två aktier och därav klarar av att sitta med en skärm, men vill du ha koll på en större del av marknaden, kunna se nyhetsflöden, orderflödet för olika aktier, charts, mäklarstatistik, listor av olika slag, index mm samtidigt som du tradar så krävs det ofta lite mer utrustning.

Min egen setup består av en stationär dator med tre skärmar, samt en laptop som fjärde skärm.
För den typ av trading jag håller på med är det nog i minsta laget, 4 till 8 skärmar är nog mer normalt för att kunna bevaka ännu mer information samtidigt?

Ett ok grafikkort är ett måste, du behöver dock ingen 3D teknik som man ibland får betala extra för.
Jag har enbart två skärmutgångar på min stationära och har löst det genom att använda ett USB grafikkort till min tredje skärm, funkar mycket bra.

Min nuvarande setup:

Min arbetsdator är jag väldigt noga med att hålla ren från skadliga virus mm. Jag surfar inte med den förutom till nyhetssidor och arbetsrelaterad research. Den är också i stort sett ren från program mm.
Laptopen är jag inte lika noggrann med då jag inte kör någon trading på den.

Högtalare behöver du ha om du vill sätta larm på viktiga nivåer på olika aktier.

En bra stol är också ett måste då du ibland behöver fokusera en längre tid.

Bredband klarar man sig säkert på relativt låga hastigheter, jag har 24mb (eller 19,5mb och 23ms om man ska tro Bredbandskollen) som räcker mer än väl. Där jag jobbade tidigare hade vi dock en sluten direktlina till London då en av mina tidigare chefer var som nån form av matrix när det gällde orderflödet.

Mobiltelefon med speed-dial till din mäklare om ditt internet eller mjukvara går ner. Numera kanske man kan använda en mobilapp för att panika ut ur någon position, men jag har inte provat det själv.

Jag även ett tangentbord från Ergodex där jag kan sätta knapparna som jag vill ha dem då de är löstagbara, samt programera macron för varje knapp så att jag snabbt och enkelt kommer åt olika funktioner i TOT.
Jag har bla annat olika knappar för volym, ex vill jag köpa 2000 aktier så räcker det att jag trycker på en knapp. Eller vill jag öppna ett chart, orderläggningsstegen och orderdjupet samtidigt för en aktie så får jag upp alla fönster samtidigt i en knapptryckning mm.
Det underlättar hanteringen och snabbheten i mitt arbete.
Gjorde just om tangentbordet för att passa TOT, de två översta raderna kommer att få volymlabels. Man kan lägga papper mellan ytan under tangenterna om man vill tex designa egen bakgrund.


Nästa projekt blir att sätta upp information jag känner att jag vill påminna mig om dagligen (lite regler och rutiner jag arbetar efter) på en anslagstavla ovanför mina skärmar.
Jag behöver också en ny dator enbart pga min nuvarande stationära är väldigt högljud av sig, men jag kommer inte att köpa någon förens jag anser att jag tradingmässigt är värd en ny.

Se del två om mjukvara HÄR.


Mvh
/ John



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0