Min riskkalkylator

Trading handlar om att ta risker, MEN ännu viktigare är att hålla sina risker inom en bekväm range.

Då jag är van att trada terminskontrakt på en till två marknader (Eurostoxx 50 och S&P500) så var det aldrig direkt tal om att behöva tänka på att justera sin risk till massa olika marknader/aktier som jag behöver göra nu.

Jag antar att jag om några veckor kommer att kunna räkna ut detta snabbt i huvudet + att jag kommer veta av erfarenhet per aktie, men för att jag så här till en början inte ska göra några misstag med att ta för hög risk har jag gjort en liten enkel excelsnurra.

I den justerar jag aktiens pris, spread och max stop.
Det är sällan jag når min varierande maxstop då jag försöker arbeta med tightare taiming, men risk/tick är för mig väldigt viktigt.
Jag har lagt in så att excelen highlightar automatiskt hur många aktier jag bör köpa baserat på vad jag valt för risk per tick, så att jag därmed vet exakt hur många aktier jag bör köpa av en enskild aktie för att passa min nuvarande riskprofil.

Nu i början tar jag de flesta av mina positioner till samma buyingpower, och jag vill därmed också få en snabb överblick över hur mycket buingpower som går åt till att köpa si eller så många aktier om aktien kostar X. 



/ John

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0