Jag är skadad! Terminsskadad!!

Som några av er vet är jag i övergång att vänja mig från terminshandel till aktiehandel.

Mitt mål att att för dagen befinna mig i de mest aktiva aktierna som av anledning har potential att röra på sig, I dag föll valet på Boliden samt Nokia.

Jag har gjort ett helt ok jobb hittills med att hitta dessa aktier. MEN jag verkar tror att de ska röra sig på samma sätt som Eurostoxx 50 som hackigt, supersnabbt och datoriserat drar 5 tick, gör pullback på 8 tick för att sedan dra 7, pullback på 5, dra 10, squeeze på 6 osv.
Jag måste fatta att aktier "In Play" ofta rör sig finare än så.

En del av dagens "rädd för att få en 10 ticks terminssqueeze i röven" trading nedan.

GÖR OM, GÖR RÄTT.


/ John

Kommentarer
Postat av: Risto

Du skriver flera gånger att det är mindre algohandel i aktier är terminer.

Jag vågar påstå där att du har HELT fel. det lär du upptäcka om några dagar...



2010-09-08 @ 20:15:15
Postat av: John

Risto har du tradat dax eller eurostoxx shortterm?

Båda marknaderna väldigt väldigt mycket snabbare än vad de flesta aktier är, och taima dem börjar bli mer och mer komplicerat.

Stoxx har från källa mellan 60-70% algohandel.

Aktiemarknaden i sverige ca 30.

Sen beror det så klart på vad man räknar som algo. det finns massor med olika algos, spekuleringsalgos, manipurerings, orderläggnings mm.

Jag har inget emot algohandeln dock och anser att man hela tiden måste anpassa sin handel runt dem. Tycker bara att man ser hur de arbetar lättare i aktierna än i terminerna.



En rätt stor del av min aktietrading går ut på att gå till de aktierna som för dagen lockar mer riktigt orderflöde vilket gör de aktierna ofta blir mer transparenta än för stunden än tex eric.



Dela gärna med dig av dina erfarenheter Risto.



Mvh

/ John

2010-09-08 @ 20:32:40
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: M

Som gammal kollega till John har jag både handlat aktier och E50. Den stora skillnaden, som jag tycker personligen, är att du i aktiemarknaden har möjligheten att välja bland hundratals aktier. I vissa aktier finns det mycket snurror medan i andra är det begränsat med dessa.



Trading med E50, DAX och/eller S&P-terminerna finns inte denna valfriheten. Du är tvungen att handla där snurrorna står för 70 procent av omsättningen. Lite som att trada Ericsson fast X 10 i turbofart.

2010-09-08 @ 20:50:14
Postat av: John

Word M

2010-09-09 @ 08:35:06
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: poppe

sverige har nog också 70% algorithmic trading.

2010-09-09 @ 11:34:32
Postat av: John

Poppe.

Det är mycket möjligt.

Men det har mycket att göra med vilken aktie du befinner dig i, och för mig är det en stor frihet att kunna välja det.



Den stora skillnaden är också att det är så stor volym i terminerna att de döljer sina algos för ögat lättare. I aktierna anser jag det MYCKET lättare att se vad de försöker göra och vad de tar för positioner.



Men det också efter hundratals timmar av träning att analysera och stirra fokuserat på orderdjupen kontra vad som går igenom i T&S som jag har möjlighet att bilda mig en uppfattning om detta.



I början när jag började läsa orderflöde var det mest siffror som flashade, numera ser jag mönster i orderdjupen kontra T&S.



Mvh

/ John

2010-09-09 @ 11:55:55
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: poppe

Hur ska du kunna läsa av vad en algo gör?

Säg att MSI är inne och köper Boliden.

Du har ingen aning om vem det är på MSI, det kan vara flera olika kunder som dels sitter och handlar manuellt eller så är det olika algos, nån kanske köper implementation shortfall, någon annan har en helt annan strategi och en tredje köper twap.



HUR ska du kunna läsa detta med blotta ögat?

2010-09-09 @ 12:38:06
Postat av: John

Poppe.

Jag förbereder ett svar på din fråga som kommer upp i bloggen i eftermiddag.

Det är bra fråga och bör delas.

2010-09-09 @ 14:46:22
URL: http://bullbear.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0