Money Management strategi!

Money management är ett extremt viktigt verktyg för traders.
Finns en del att diskutera kring MM, så det får bli över flera blogginlägg.

Men jag tänkte iaf till en början dela med mig av en lösning på en MM detalj som passar mig.

Jag har för många gånger varit med om att jag varit plus några tusen, men mot slutet av dagen gett tillbaka allt, och i bland även lite till.
Det är en extremt frustrerande känsla när det händer.
Det är lätt att man hamnar i en dålig psykologisk spiral när man tex "ger" bort pengar som varit "mina" eller tex är trött efter en lång dag mm.

Och därav påbörjar någon form av odisciplinerad, hämndfylld och dålig trading.
Jag tror alla aktiva traders har befunnit sig i den situationen en och annan gång?

Jag har därför satt upp lite regler för att undvika just den situationen.

På min anslagstavla ovanför mina skärmar har jag skrivit följande riktlinjer:


Detta betyder att jag hela tiden bankar profit under dagen, och får på så sätt ett fallnät på mina vinster under dagen om jag skulle hamna i en dålig tradingspiral senare av olika anledningar.
Dessa regler går inte riktigt att på kronan skriva i sten, men jag försöker hålla mig någorlunda inom ramarna för reglerna.

Givetvis innefattar reglerna även en daglig stop där jag slutar trada för dagen om den uppnås.

Nu till en början när varje trade för mig är värd nån hundralapp hit och dit så då går ovanstående siffror in i kalkylen, men allt eftersom jag ökar min tradingpower så kommer siffrorna i matrisen att kontinuerligt ändras.

Använder ni några likande regler för er trading?

Mvh
/ John

Kommentarer
Postat av: G

Vad menar du med "boka" i ditt exempel? Gäller det öppna positioner? Dvs har du en orealiserad vinst på tex 1000 så låser du in 300?



2010-09-13 @ 12:29:48
Postat av: John

Det kan man man också göra, men jag tradar i regel inte mitt P/L.

Jag räknar dvs inte pengar när jag är i en trade, förrutom om den går emot mig för då vet jag på förhand hur mycket det kostar.

Jag tror det är viktigt att inte fokusera på pengarnas värde medans man tradar då du vill trada marknadsdynamiken och inte hur mycket pengar som ligger på bordet.

Detta är rätt svårt dock då det är allt för lockande att ta av en vinst när den ligger där öppen på bordet.

Tror jag ska göra ett inlägg om detta senare i veckan då det är en intressant diskussion.

Mvh

/ J

2010-09-13 @ 12:38:07
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: CÅ

Helt rätt av dig att köra.

Och kul att du delar med dig av dina lärdomar och tips på bloggen.



Tradar inte själv - men känner igen behovet av tavlan från tiden då man spelade poker.



Tyvärr så saknade man disciplinen och fick hybris så fort det gick bra ;)



Ha det bäst!



/Chris





2010-09-13 @ 12:44:07
Postat av: John

Tack Chris.

Ja det är lätt hänt när det går bra.

Gäller att i stort sett vara lika likgiltig gentemot vinster som förluster, men det är riktigt svårt!!



Mvh

/ J

2010-09-13 @ 12:47:33
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: Peter

Fick man något svar på vad boka innebär...?

2010-09-14 @ 04:50:08
Postat av: John

Hej Peter.

Ursäkta, jag var nog lite otydlig med hur jag skrev.



Det korrekta ordet för boka borde vara banka.

Dvs, jag bankar profit under dagen från min trading. Det kan ske genom att jag scalar ut från en position eller från flera trades.



Säg till om jag behöver förklara ytterligare.



Mvh

/J

2010-09-14 @ 07:38:14
URL: http://bullbear.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0