Går ENS före i kön?

La just upp 500 aktier på offret på INVE B.
Blev fylld på 73 aktier på upptick och vet därmed att jag ligger först i kö.
Jag ser SWE trada upp på 136,80 med sig själv 250 aktier och sedan tradar SWE med ENS som säljare på samma pris - 210 aktier.
Hur tusan går detta till? Jag vet ju att jag var först i kön med mina aktier?
Någon som har koll på om ordrarna kan delas upp när de går in på exchangen, eller om SWE kan trada direkt med ENS utan att gå genom marknaden?

Anledningen för entry är att de har sugit upp sjukt mycket köpare i tre omgångar på 136,90. Vilket gör att jag tycker det kan vara värt att känna lite på den med liten size. Det är dessutom lunchtid vilket gör mig lite extra försiktig.
Stop över 137, alt reversar positionen om jag ser stora köpare komma in och knäcker 136,90 med hänsyn till dubbeltoppen på daily på 137,30.
Addar ev på size om vi bryter och håller under 136,50.
Första deltarget vid 136,30-136 precis runt dagens största volymnivå på 136,20.
Aktien är i övrigt stark, så jag är aggressivt ut om den går åt fel håll. Finns en köprek på den också, så jag bevakar hårt volymen som går igenom.



Uppdatering:
Såg kortsiktigt bra ut ett tag när omxs30 gav vika.
ABC som är dagens hittills näst största köpare mm kom in och började akumulera köpare vid 136,50. Jag försökte få ut halva positionen där med det gick för fort.
Samtidigt fick vi smaka på det gamla hederliga V-movet från omx och jag scratchade traden, +-0 inkl courtage.
Några sekunder senare kom Seimens rapporten och tryckte upp INVE till 137,10.
Gick lång 1000 st på 137 vilket gick åt helvete.




Uppdatering 2:

Ibland är trading väääääldigt frustrerande.



/J

Kommentarer
Postat av: Kochen

Det finns ett enkelt svar på frågan hur det kommer sig att du först fick sälja 73 aktier och sedan fick både SWB och ENS sälja på samme pris före dig. Anledningen är att du inte låg först i kön. Som du ser var det AVA som köpte av dig som också handlar genom AVA. Börsens handelssystem funkar så att alla ordrar matchas internt om det går. Dvs när en annan av Avanzas kunder kom in och ville köpa på samma pris som du ville sälja så matchas era ordrar mot varandra oavsett om du ligger först i kön eller inte.

MVH

2010-09-27 @ 15:41:23
Postat av: John

Ah.

Klockrent.



Tackar.

/ J

2010-09-27 @ 15:42:47
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: peppe

Det ser ut som avluten delvis skedde på Burgundy. en annan marknadsplats alltså.



2010-09-27 @ 17:07:00
URL: http://www.burgundy.se
Postat av: John

Just det, Burgundy är ju också ett alternativ.



2010-09-27 @ 17:08:15
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: Hank

Hej!



Jag går ut gymnasiet snart och har hållit på en del med aktiehandel, tycker din blogg är bra och lärorik. Men, jag har bestämt mig för att efter jag har tagit studenten daytrada. Vad ska man trada för något? Jag kan en hel del teknisk analys, money management, tekniska indikatorer och risk mm. Jag är dock mycket villig att lära mig mer.



Jag skulle kunna få fram 100k kanske 150k att trada med.



Vad tycker du om CFD-kontrakt för daytrading? Jag tänker då främst på CFD-kontrakt på OMXS30 och andra index. Det verkar enligt min research vara det billigaste, 0.05% spread och inget courtage.



Vad tycker du? Vad ska jag handla för något? Hur svårt är det att börja daytrada privat?



Mycket tacksam för svar!



MVH Henrik

2010-09-27 @ 17:41:46
Postat av: Nori

Det kan inte vara så att du fick inbördes avslut från AVA och att Enskilda de facto faktiskt var för dig i kön? ;)



Peace

2010-09-28 @ 14:45:20
Postat av: John

Yes Nori.

Kochen skrev om det ovan.

2010-09-28 @ 20:53:23
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: John

Hej Henrik.

Kul att du gillar min blogg.

Jag har tidigare skrivit lite om varför jag tradar aktier i stället för teminer. Har även två frågeinlägg nyligen i bloggen om exakt dessa ämnen. så läs bloggen, svaren du undrar över finns där.



Jag har aldrig testat att trada CFD kontrakt mm. Har svårt att tro att någon professionell trader använder sig av dessa??

Jämförde CFD courtage för 1-2 år sedan och då var det dyrare än att trada vanliga terminer, men vet inte om det är bättre nu- bara att du undersöker detta och räknar om det till siffrorna din mäklare ger dig.



Hur svårt det är att börja daytrada är givetvis individuellt, men enligt mina och de flesta andra traders erfarenheter så är det svårt, MYCKET svårt.

Och ofta mycket svårare än vad de flesta tror när de börjar.



TA kan vara bra att kunna, men tänk på TA är lätt att lära sig, men svårt att utöva. Dessutom kan de flesta som tradar TA, så det ger dig ingen direkt edge i marknaden nu för tiden.



Bara att köra hårt, men förbered dig för en lång väg att gå, Its all about the journey.

2010-09-28 @ 21:06:31
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: Hank

Hej igen.

Jag har läst de förra inläggen och inser att det inte finns något enkelt svar på frågan vad man som ny ska trada. Men det verkar ju onekligen vara lite mer realistiskt för mig som relativt ny att handla aktier och inte index.



Hursomhelst, jag undrar var man ska ha sin depå om man ska daytrada aktier? Vad är kapitalkravet? Kan man belåna sig upp till kapitalkravet genom intradagslimit (så att man egentligen har mindre pengar på depån än vad som krävs)? Vilket tradingprogram rekommenderar du?



Hur mycket skulle du rekommendera (vet att du egentligen inte kan rekommendera någon någonting ^^) att man har som kapital för att på ett hyffsat sätt kunna scala ut/in i positioner*?



MVH Henrik

2010-09-28 @ 22:08:10
Postat av: Hank

Glömde en sak:



Varför har du (och alla andra i princip) dina intradagsgrafer som vanliga linjegrafer istället för candlestick eller OHLC?



Tack!

2010-09-28 @ 22:10:35
Postat av: John

Jag har min depå hos Avanza, de har varit mycket hjälpsamma.

Men Nordnet eller eTrade funkar givetvis också.

Belåning kan du alltid arbeta med, men belåningen är olika från aktie till aktie.

Öppna ett konto hos en mäklare så får du säkert en belåningslista med vad du får för limiter intradag samt över natten.



Det finns inget kapitalkrav för att öppna en aktiedepå, du kan sätta in en krona om du vill.



Kan du köpa fler än 10 st aktier av en aktie så kommer du kunna scala in/ ut som du vill, men det kommer givetvis inte vara så kul eftersom courtaget blir mycket dyrare än några av dina vinster.



Men öppna en depå och sätt igång. Men papperhandla till en början. Ingen ide att slänga pengar i sjön i onödan.



Du kan ladda hem Ninjatrader till en början som har gratis demo för att testa dig fram med lite charts och grejer.

Jag tha online trader, men det programmet tycker jag är för dyrt för dig att börja med, Avanza har nått program som kostar nån hundring eller två tror jag?

2010-09-28 @ 22:17:16
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: Hank

Hej igen.



Menar du att jag ska använda en vanlig aktiedepå? Jag måste väl ändå ha en riktig tradingdepå så att jag får lågt courtage? Vad är det lägsta courtaget jag ska nöja mig med när jag ska daytrada? Om jag öppnar ett vanligt konto hos avanza så får jag courtage=0,1% i bästa fall.



För att få det rörliga courtaget med "Avanza PRO 1" så måste jag ha handla med mer än 144k. Kan jag belåna mig till det eller måste jag ha den summan på mitt konto?



MVH Henrik

2010-09-29 @ 11:08:08
Postat av: John

Henrik lugna dig lite nu.



De frågor du ställer till mig borde du för det första ringa Avanza om.

Jag tvivlar på att de skulle ge dig en superdeal med bästa courtaget innan du en någonsin tradat aktivt.



Tycker du börjar i fel ände här.



1. Öppna en vanlig depå, alt kapitalfärsäkring (men då kan du inte gå kort). Det är i dessa depåer som du sedan förhandlar om bättre courtage i.

2. Ladda hem nått av deras chartprogram.

3. Sitt 10 fokuserade timmar per dag och pappershandla (skriv ner dina entrys och exits på papper) och för statistik på ALLT du gör i två månader.

4. När du lärt dig vilka strategier som funkar för dig börjar du med att handla väldigt små volymer, typ med en risk på 10-20 kr per tick.

4. Förvänta dig inte att tjäna några pengar på minst ett par 4-6 månader.



KÖR!



/John

2010-09-29 @ 11:37:45
URL: http://bullbear.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0