Tradingpower är oviktigt!

Det är givetvis inte hela sanningen, men oftast är risk och volatilitet det du behöver ta ställning till när du ska köpa eller sälja en aktie.

Säg att du köper två olika aktier:
Den ena kostar 10 kr per aktie.
Den andra kostar 100 kr per aktie.
Båda har en spread på 5 öre (0,05)

Du investerar 10 000 kr och köper 1000 st av den som kostar 10 kr st.
Och du investerar 100 000 kr och köper 1000 st av den som kostar 100 kr st.

I fallen ovan har du en enorm skillnad på investerat kapital, MEN din risk per tick (50 kr) kommer att vara samma i båda aktierna.

Innan du köper eller säljer en aktie måste du alltid veta vad din risk är om din position går fel.

Riskkontroll är Nr 1. inom trading.

För att få en kontuinitet i sin handel kan detta vara bra att tänka på detta. Speciellt om du vill föra statistik på din trading för att hitta svagheter och styrkor.

Ofta är volatiliteten större i den dyrare aktien då den procentuella skillnaden i rörelserna kräver flera tick, så du måste alltid anpassa din risk till den enskilda aktien.

Vidare kan man också prata om vad som är den verkliga rangen i en aktie, samt hur du laddar på större positoner i vissa trades och andra inte mm, men det blir nog ett annat inlägg.

Som rubriken låter så är ju givetvis inte tradingpower oviktigt för en trader, det är vårt arbetsverktyg.
Men jag ville bara visa er att det ibland är det oviktigt i förhållande till risk i två olika aktier.

Du bör ibland anpassa din size till din risk, och inte tvärt om.



Tankar om detta?

/ John

Kommentarer
Postat av: lalaland

Beror på hur tradingstrategi ser ut. Försöker man squeeza andra traders har ju tp´n enorm betydelse?

2010-09-10 @ 11:37:55
Postat av: John

lala.

Som sagt så har ju självklart TP stor betydelse.

Men i detta fallet var det risk jag pratade om, inte om att tex köpa av sidor mm.

2010-09-10 @ 11:48:45
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: Zschlatan

har inte följt bloggen eller läst igenom inlägget ordentligt men det ser ut som du är en daytrader. Är själv ingen daytrader men borde inte en stopp som ligger i/går mot marknadspriset samt courtage bli en stor kostnad. Jag menar för att du ska ta dig fram till en tp i marknaden så måste hela kön betas av samtidigt som du förmodligen blir utstoppad mot marknadspriset. Detta har inget med detta exemplet att göra men hade varit intressant med en åsikt om detta.

2010-09-10 @ 13:32:10
Postat av: John

Hej Zschlatan.

Jag är inte riktigt säker på vad du menar i ditt exempel?



Att ta en förlust medför alltid en kostnad, och courtage går inte att komma ifrån.

2010-09-10 @ 13:40:09
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: BD

jag är med på vad du skriver. men för mig handlar det mycket om aktien i sig. många aktier har olika rörelsemönster och man känner sig olika komfortabel med olika aktier.



för mig är det svårt med systematiska/statiska modeller - men jag vet att det fungerar för många andra.

2010-09-10 @ 15:12:29
Postat av: Gustav

Intressant inlägg i allmänhet, och trevlig blogg i synnerhet! Ser fram emot att följa bloggen och din egna utveckling, lycka till på marknaden.

2010-09-11 @ 13:51:54
Postat av: John

BD.

Jag kommer nog att glida gentemot att arbeta mer flexibelt med detta i framtiden, men så här i början så handlar mycket om att skapa rutiner och detta blir ett sätt att mäta min utveckling.



Gustav.

Tack. Kul att du uppskattar bloggen.



Vi hörs



Mvh

/ J

2010-09-11 @ 15:04:03
URL: http://bullbear.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0