Vill du bli en Daytrader?



Det är många som mailar och frågar hur de kan lära sig bli en trader, vilka böcker de ska läsa som nybörjare, vilka kurser de ska gå, vilka marknader de ska trada mm.
Blev ett relativt långt inlägg, men jag hoppas att ni kan tycka att det är värt att läsa det iaf.

Jag har själv varit i den situationen där jag febrilt letat efter samma svar.

Problemet med detta är att det sällan finns något som är rätt eller fel med trading.
Där skiljer sig trading från många andra utbildningar som du kan läsa på tex universitet.

På tex universitetet läser du utbildningar som du ofta omgående kan applicera på arbetsmarknaden. Du lär dig metoder att arbeta som stämmer överens med den omgivning vi lever i samt vad arbetsgivarna eftersöker för kunskaper när du väl börjar arbeta.

Vanföreställningen många aspirerande traders har, inkl mig själv för två-tre år sedan, är att jag tror att jag på samma sätt kan bli en duktig trader.
Varför inte läsa lite tradingböcker, gå lite kurser, se tradingvideos för att sedan börja tjäna pengar på marknaden??

Sanningen är ofta tyvärr en helt annan.
Jag läste alla böcker, jag såg alla videos, jag gick på seminarier, läste forum, läste artiklar, bloggar, ja allt jag kunde komma över.
Hur mycket tror ni det har hjälpt mig på min väg mot att bli en trader?

Tyvärr är svaret: måttligt.

Om jag skulle fått göra om allt en gång till så skulle jag spenderat mer av den tiden jag lagt på att söka efter ny information till att spendera den tiden framför marknaden för att lära mig sätta mina egna regler.

Att ta in information ger dig en informationsgrund att stå på, men kom ihåg att det finns ingen helig graal där ute. Det finns ingen tradingmetod som alltid kommer fungera,  du kommer inte att tjäna pengar på att ta en trade när MACD korsar, eller Stochastics är översåld om du inte lär dig läsa marknadsdynamiken.
Lär du dig läsa marknadsdynamiken, dvs förhållandet mellan köparna och säljarna så behöver du iaf inga indikatorer som guidar dig.
Spendera din tid på att lära dig läsa marknaden, och inte massa indikatorer.

Tänk på att varenda kotte kan teknisk analys, därav kommer inte det ge dig någon vidare egde i dagsläget.
Använd in stället TAn till att bilda dig en struktur i marknaden som passar just dig.
Gillar du trendlinjer, kör på det och hitta ett sätt för dig att trada med dem.
Gillar du Moving average linjer så hitta ett sätt att trada med dem som passar dig.
Gillar du att identifiera support och recistance zoner, bilda dig ett system kring det.
Lär dig ett sätt i taget tills du är mogen att börja sätta ihop olika strategier till en och bygg sakta upp sina skills.

Oavsett hur du vill trada så kommer alltid sanningen ligga i ordeflödet varav jag därför använder det som min främsta indikator.

Jag ser ingen genväg till att bli en duktig trader eftersom trading är skill based och inte education based som många verkar tro.
Det är också därför många tradingfirmor på senaste tiden börjat inse att de bör leta efter personer som har bla elitidrottsbakgrund, eller en överdriven passion för att trada mm i stället för den som hade högst betyg på Handels.
Det spelar nämligen ingen roll om du har den högsta utbliningen på papper, sätt dig framför skärmarna och försök trada och du kommer med största sannolikhet bli uppäten direkt.

Psykologins betoning är nämligen så mycket större än de som inte är traders ens kan fantisera om i sina vildaste fantasier.
Därav vikten av att du har rätt personlighet. Trading passar inte alla, så är det bara.

Pga av detta så kommer du oavsett vad du i dagsläget tror ta den långa vägen till att lyckas.
Du måste spendera timtal framför charts, rapporter, orderflöden, eller hur du nu vill trada.
Det tar tyvärr ofta tid till att lägga ihop 2+2 när det gäller marknaden pga av att den nästan aldrig ser lika dan ut, samt kontinuerligt utvecklar sig och blir mer och mer sofistikerad.
Detta beror på att du måste registrera tusentals scenarion innan du kan säga dig ha en magkänsla för marknaden.
Blanda inte ihop din nybörjar "magkänsla" med rena gissningar. Tro inte att du har magkänsla för marknaden för att du gör några bra trades. 

Jag lovar att sätter du en nybörjartrader framför skärmarna som påstår att han har en bra känsla för marknaden.
Samt en erfaren trader som handlar på "magkänsla" så kommer alltid den erfarne tradern sno alla pengar av nybörjaren, oavsett om nybörjaren läst 100 böcker om trading.

Så vad ska du göra som nybörjare?
Kom ihåg att du själv måste hitta svaren som passar dig genom att läsa en del och lägg antekningar på sånt som du gillar för att bygga upp en stil som du tror passar just din personlighet. Dvs, din riskprofil, din psykologi, dina reflexer och mycket mer.

  • Lär dig grundläggande om de olika marknaderna som du kan trada.
  • Läs några tradingböcker, gav förslag på några HÄR.
  • Försök bestäm dig för hur du vill trada, intradag, swingtrading, investering tex och försök nischa ditt informationsintag till den typen av trading som du tror på.
  • Sätt dig ner framför marknaden och försök hitta en stuktur i chartsen, kom ihåg att det finns inga genvägar för detta. Vill du tex lära dig att läsa orderflöde så får du efter grundläggande informationsintag spendera några hundra timmar för att vänja ögonen och hjärnan med vad du ser och så vidare.
  • Acceptera att du inte kan läsa dig till att bli en framgångsrik daytrader.
  • Papertrada under en period för att testa dina nya skills och tro i marknaden, "practice makes perfect".
  • Anteckna allt du gör.
  • Gör mer av det du gör bra, och mindre av det du gör dåligt.
  • För statistik på allt du gör (antal trades, anledning till entry, anledning till exit, hur många vinster, hur många förluster, största vinnare, största förlorare, procentuellt utfall mellan vinnare och förlorare etc).
  • Gå live med litet kapital och ta små risker för att successivt öka om du får det resultat du önskar.

Eftersträva inte att bli en daytrader av fel anledning:
Det är många som lever i vanförestälningen av att daytrading är ett glassigt jobb där du dra in massa pengar.
Sanningen är att daytrading är ofta rätt oglamoröst och monotont arbete, du sitter fokuserat framför skärmarna ca 8 h per dag och går ibland knappt på toaletten för att du befinner dig i positioner som du inte vill lämna obevakade. Du gör i stort sett samma sak hela tiden med lite olika vinklingar på.
Och det finns absolut inga garantier för att du ska tjäna så mycket som en enda krona.
Ska man titta på statistiken för daytraders så är sannolikheten faktiskt mycket mycket större att du förlorar pengar än tjänar några som daytrader.
Det finns dock en verklighet som ger dig all frihet du vill ha, men till den friheten kommer också en oerhörd självdisciplin.

Jag kämpar fortfarande för att kunna leva på detta, och hoppas att jag med riktigt hårt arbete ska kunna ta mig över till den extremt limiterade klubben av personer som kan leva på daytrading.

Hoppas att detta gav Er lite mer insikt av min uppfattning av spelet.

För att sätta en liten struktur på er resa så finns det en bra checklista HÄR.
Där ser ni att det ofta är mer att ta ställning till än vad man tror.
Vissa av detaljerna i checklistan kan för en total nybörjare ta veckor av research och soulsearching för att komma fram till.

Mvh
/ John

Kommentarer
Postat av: Grodanboll

Väldigt bra inlägg!



Mycket trevlig blogg, fortsätt gärna! Skulle vara kul att se vinst/förlust också, men det kanske inte är något du vill dela med dig av (ännu?).. men men :)

2010-10-01 @ 23:40:42
Postat av: John

Tack grodan.

Jag är inte så säker på att jag kommer att lägga in vinster och förluster då det dels är rätt personligt, samt egentligen rätt orelevant.

Förstår att det är spännande för läsarna, men jag är inte övertygad om det är rätt för mig eller inte.



Det finns ingen som lär sig något på att veta hur mycket pengar jag vinner eller förlorar.



Rent spontant så tror jag nog att jag kommer att tala mer om mina stora förluster än stora vinster då det är vid dem tillfällena som man lär sig saker om sig själv och sin trading.



/J

2010-10-02 @ 00:17:14
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: Erik

Som vanligt tackar!

2010-10-02 @ 13:00:23
Postat av: Carl

Orelevant? Ditt PnL skulle annars ge dina inlägg/påståenden lite mer tyngd.

2010-10-02 @ 16:19:40
Postat av: John

Carl.

Orelevant i förhållande till vad det ger läsaren i form av lärdom om trading.



Allt du läser om trading, från alla traders är påståenden baserat på tidigare erfarenheter hos författaren, det är upp till var och en att ta till sig den information den anser mest relevant.

Det är bla därför det tyvärr inte riktigt finns någon rätt eller fel metod med trading.



Kom också ihåg att jag inte säljer något på sidan i form av tradingkurser etc, hade jag gjort det hade jag eventuellt varit mer mån om att visa mitt PnL.



Det får räcka med att jag visar bästa och sämsta tradsen för tillfället. Utifrån de tradsen kan var och en räkna ut vad just dessa affärer skulle innebära för dem baserat på sin personliga riskprofil.

Har man läst igenom bloggen så vet man även vad jag har för ungefärlig riskprofil för tillfället.



Trevlig helg.

/ J



2010-10-02 @ 19:15:33
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: Jeppe

Mycket intressant o bra inlägg, keep it up!

2010-10-04 @ 09:17:20
Postat av: John

Tack Jeppe

2010-10-04 @ 09:41:58
URL: http://bullbear.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0