The Weekend Trader

Hoppas att ni haft en trevlig helg!

Min har bestått av en lugn fredagskväll, kräftskiva på Värmdö i går samt lite husliga sysslor i dag.
Första veckan som egen är avklarad!!

Denna och de kommande veckorna handlar för mig mest om att komma in i en för mig rätt ny marknad (aktiemarknaden).
Det handlar om att bygga upp smådetaljer i min struktur kring aktiehandel, samt att lära mig använda de nya verktygen som jag inte haft tillgång till när jag tradat terminer (ex mäklarstatistik, multitaska mellan olika aktier mm).

Under de kommande veckorna kommer fokus inte ligga på att tjäna pengar, utan på att lära mig mer om hur olika aktier rör sig, vilken volym de har, vilka mäklare som ser ut att arbeta algos i aktierna och andra beteenden hos de olika mäklarna, hur aktierna reagerar på olika ekonomiska nyheter, enskilda nyheter och rykten för att nämna några få.
Jag utvärderar även olika desktoplayouts, listor mm som känns som en viktig detalj för att vara effektiv.
Det är en del att anpassa sig till!

En stor utmaning för mig denna vecka är att jag har hoppat runt lite för mycket mellan olika aktier och därmed missat mycket av de möjligheter som dök upp om jag varit lite mer tålmodig och väntat in setups i en till två aktier i taget.
Det blir back to basics på den detaljen genom att till en början fokusera på ett mindre antal aktier tills jag vant mig hantera flera samtidigt. 
En viktig del i det tänket är att befinna mig i rätt aktier genom att göra tillräckligt bra förarbete inför varje dag. Hittar jag en till två aktier som är "In Play" varje dag som jag någorlunda kan identifiera orderflödet i så behövs det inte så mycket mer
Jag fick även hjälp av MR Mike Bellafiore på en del av det problemet.

En annan viktig del i att vänja mig vid aktiehandel är för mig att under dessa första veckor trada med extremt låg volym för att undvika att få en chockartad start på detta nya äventyr, jag tradar för att vinna eller förlora 50 och hundralappar.
Min plan är att långsamt öka varje vecka så länge som jag känner att utvecklingen går framåt.
Framöver finns det en möjlighet att jag blir mer transparent med mina dagliga resultat här i bloggen, men känner i dagsläget att det inte finns så mycket intressant att visa på det området.
Man får inte glömma att trading lika mycket handlar om att försöka undvika att förlora pengar som att tjäna dem, ibland tom övervägande om man har svårt att komma in i marknadsrytmen under en period!!

Så resultatet då?
Well, ett par hundralappar rikare och en gameplan inför nästa vecka som bla innefattar ett mer intensivt fokus på en till två av de för dagen handplockade aktierna i taget.

Nu är det dax för att förbereda morgondagens handel genom att flippa lite charts och välja fokusområden/nivåer mm.

Ses i marknaden.
Mvh
/ John




Kommentarer
Postat av: Dullet

Fin blogg älskling ;)



Gillar att du tar upp de husliga sysslorna här i bloggen... Du är ju så bra på att dammsuga här hemma. Väntar med spänning på hur du ska dammsuga marknaden i veckan ;)



Nuss



2010-09-05 @ 17:54:57
URL: http://dullet.wordpress.com
Postat av: Hank

Du verkar ta detta seriöst, mannen! Vad triggar dina entrys? Endast tape-reading i kombination med att du selekterar ut de aktierna som för dagen är aktuella? Vilken risk-reward kvot strävar du efter? 3:1?



MVH

2010-09-05 @ 18:31:28
Postat av: John

Gumman nu förstörde du med största sannolikhet min image hos min enorma skara kvinnliga blogfans ;) hehe.

Eller förresten, det är nog tvärt om, damerna som blir imponerade av mina enastående damsugarskills, och killarna som tycker det är töntigt att damsuga :)



Hank.

Yes, mycket seriöst. Jag ser det som att jag startar min egen business, och alla detaljer för framgång måste vara på plats.

Marknaden blir hela tiden mer och mer effektiv vilket gör att det blir svårare och svårare hela tiden.

Jag tror att noggrann förberedelse är det som krävs för att varje dag ha en möjlighet till en edge.

Stockselection är för mig en viktig del.

När jag väl hittat en aktiv aktie så taimar jag den på massor av olika setups beroende på hur den beter sig samt hur den övriga marknaden rör sig.

Den slutgiltiga taimingen görs genom att jag läser av orderflödet och orderboken.

Jag brukar vara rätt aktiv i min trading och kan vara in och ut många gånger under dagen detta gör att vissa av mina trades blir scalps och vissa blir lite längre holds.

Risk reward mässigt ligger jag nog i ett spann mellan 1:2 till 1:5.

Risk/rewarden kan ändras rätt kraftigt då jag försöker ha en större position på när jag har/tror att jag har rätt, samt en mindre om jag har fel direkt.



Mvh

/ John

2010-09-05 @ 20:26:35
URL: http://bullbear.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0