Fråga: Hur kan jag läsa algos i orderflödet?

Poppe.
Det är väldigt svårt att lära ut orderflödesanalys via text.
Det tar antagligen flera hundra timmar att lära sig se "mer" info från det.
För att bilda dig en uppfattning om vad som händer måste du bygga dig en bild av hur mycket volym som går igenom på varje nivå, hur uppdateras orderdjupen, vad händer när ordrar går igenom på specifika priser, vilka köper agressivt, vilka köper passivt, vilka höjer eller sänker sina ordrar,
hur har orderboken betett sig på väg hit, vad har gått igenom på varje pris och hur ser algon ut att fylla på nivåerna, vilken mäklare gömmer volym under  vad som ser ut att vara tex ett tunt offer mfl.
Du måste registrera scenarion för vad som har hänt/ händer hela tiden och jämföra det med vad som händer just nu.
I ditt MSI fall så beror det på hur MSI har agerat tidigare i aktien och om det stämmer överens med vad han gör nu. går han från att tex suga upp säljare på bid och sedan tar market så antar jag att det är en kundorder som går igenom och är intresserad av att se om han ligger kvar på bid om han är en betydande spelare under dagen i just Bol.
Du kan inte bara kolla på vilka ordrar som går igenom och tro att du kan se hela bilden.
Det är väldigt intensivt att räkna nivåerna och ordrarna på detta sätt, men jag tror att det ger mig en extra taimingedge.
Hoppas att du fick svar på din fråga.
Mvh
/ John



Jag fick en bra fråga från Poppe tidigare då vi diskuterade algos och orderflöde som jag tänkte dela med er.

Jag nämnde att en stor skillnad mellan terminshandel och aktiehandel är
att det är så stor volym i terminerna att de döljer sina algos (tradingrobotar som ofta manipulerar orderböckerna) för ögat lättare. I aktierna anser jag det mycket lättare att se vad de försöker göra och vad de tar för positioner och manipulerar.

Fråga:
Hur ska du kunna läsa av vad en algo gör?
Säg att MSI är inne och köper Boliden.
Du har ingen aning om vem det är på MSI, det kan vara flera olika kunder som dels sitter och handlar manuellt eller så är det olika algos, nån kanske köper implementation shortfall, någon annan har en helt annan strategi och en tredje köper twap.

HUR ska du kunna läsa detta med blotta ögat?



Svar:
Det har tagit mig hundratals timmar av träning att analysera / stirra fokuserat på orderdjupen kontra vad som går igenom i avslutstickern som jag har möjlighet att bilda mig en uppfattning om vad som händer "bakom kulisserna".

I början när jag började läsa orderflöde var det mest siffror som flashade, numera ser jag mönster i orderdjupen kontra avslutstickern.

Det är väldigt svårt att lära ut orderflödesanalys via text för övrigt, men jag hoppas detta kan ge en grundpelare.

Man måste måla en bild av vad som händer i ett prisspann.
För att bilda dig en uppfattning om vad som händer måste du bygga dig en bild av vad som händer genom att fråga dig följande:
  • Hur mycket volym går/ har gått igenom på varje nivå?
  • Hur uppdateras orderdjupet?
  • Vad händer i orderdjupet när vissa priser blir köpte eller sålda?
  • Vad händer när ordrar går igenom på specifika priser?
  • Vilka mäklare köper agressivt, vilka köper passivt?
  • Hur har mäklarna handlat hittills?
  • Är det köparna eller säljarna som handlar aggressivt eller passivt?
  • Vilka höjer eller sänker sina ordrar?
  • Hur har orderboken betett sig på väg hit?
  • Vad har gått igenom på varje pris och hur ser algon ut att fylla på nivåerna?
  • Vilken mäklare gömmer volym under vad som ser ut att vara tex ett tunt offer?
  • Vilka mäklare är mer sannolika att använda en manupileringsalgo än andra?
  • Vilken mäklare ser ut att använda en orderläggningsalgo?
  • Vilka lägger oeffektiva/dåliga ordrar?
  • Dras ordrar bort lätt eller blir ordrarna i orderboken fyllda?
Missade nog en del detaljer nu, men det är en bra början.

För att försöka se detta måste du hålla koll på vad som händer i orderdjupet på båda sidor samtidigt som du registrerar vad som går igenom i Time & Sales/avslutstickern.
Du måste registrera scenarion för vad som har hänt/ händer hela tiden och jämföra det med vad som händer just nu.



I ditt MSI fall så beror det på hur MSI har agerat tidigare i aktien och om det stämmer överens med vad han gör nu. Går han från att tex suga upp säljare på bid och sedan tar market (ospeciellt om det är en oeffektiv order) så antar jag att det är en kundorder som går igenom och är intresserad av att se om han ligger kvar på bid om han är en betydande spelare under dagen i just Bol mm.
Du kan inte bara kolla på vilka ordrar som går igenom och tro att du kan se hela bilden, utan alla ovanstående detaljer måste bygga ett mönster.

Det är väldigt intensivt att räkna nivåerna och ordrarna på detta sätt, men jag tror att det ger mig en extra taimingedge både för entry och exit.

Man kan ALDRIG veta något säkert när det gäller aktiemarknaden, men trading handlar inte om att ha rätt varje gång.
Om givetvis kan man inte alltid fatta vad som händer då man i stället avvaktar.
Men man kan genom detta sätt försöka bilda sig en uppfattning av om det är papper (dvs riktiga ordrar) som handlar, eller algos som är inne för att försöka sno ett tick eller två.

Till orderflödet får man också lägga till övriga marknadsförhållanden som Support, resistance nivåer från dina charts, terminerna, trenden, nyheter, styrkan, rytmen mm.

Mvh
/ John

Kommentarer
Postat av: Carl

Hej, jag följer din blogg och gillar den mycket! Är också väldigt intresserad av trading, givetvis. Jag har en känsla som är VÄLDIGT känslig men relevant och intressant att veta, nämligen hur stor kassa har du att trada med, hur mycket pengar har du helt enkelt? Hoppas jag på något sätt kan få reda på det.



Lycka till!

2010-09-09 @ 19:20:31
Postat av: Carl

känsla nr 1 = fråga =D

2010-09-09 @ 19:21:44
Postat av: John

Hej Carl.

Jag har svårt att ta din fråga seriöst och anser även att svaret är helt orelevant.



Men kapitalet är mindre än vad jag önskar att det var från en bekväm synpunkt.



/ John

2010-09-09 @ 21:40:06
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: sfgsf

Det står Trading Power 681 miljarder (!) i en av dina skärmdumpar...

2010-09-09 @ 22:24:42
Postat av: aSESA

681 miljarder?!?!

2010-09-10 @ 15:30:05
Postat av: dfad

681 miljarder, ja det ser jag??

2010-09-10 @ 15:30:52
Postat av: John

Hehe.

Jag undrade när någon/några skulle uppmärksamma det lilla skämtet.



/ J

2010-09-10 @ 16:27:15
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: sdfg

Låter som en ursäkt! Varför bekymrar du dig om något sådant? Du kanske har bisarrt mkt belåning. Men hundratals miljarder låter ändå mkt. Eller är det lukrativt att vara snowboardproffs?! :) Det ser ju inte photoshoppat ut.

2010-09-10 @ 17:43:54
Postat av: John

sdfg.

Fick en impuls när jag suddade ut mitt depånummer i paint och tyckte det skulle vara ett roligt skämt, hehe.

Jag tyckte iaf att det var kul :)



Trevlig helg.

Mvh

/ J

2010-09-10 @ 18:01:51
URL: http://bullbear.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0