The Weekend Trader



Tror jag just har skapat ett nytt beroende.
Tradingnörden har under lördagsmorgonen fått hjälp av sin Fästmö, som för övrigt är en "riktig" nörd (Ingenjör i Teknisk Fysik & Elektroteknik) att lära sig de simpla reglerna i Sudoku.
Efter att ha spelat slut på batteriet i min Iphone får jag nog konstatera faktumet av att jag har fått en ny hobby :)
Frågan är om det är bra att ägna sin avslappning till att stirra på siffror när jag gör det 9h om dagen??

Metoden:
Jag tror att jag börjar hitta min plats på aktiemarknaden, har känt mig mycket mer bekväm med min trading denna vecka än tidigare.
Jag tror en del av den framgången mynnar i att jag har hittat aktier som varit In Play och sedan någorlunda stannat i dessa aktier under stora delar av dagen i stället för att hoppa runt för mycket vilket tidigare gjort att jag missat mycket i de aktier jag börjat titta på.
Jag har fortfarande hoppat runt och säkert tradat 4-8 olika aktier varje dag, men jag har behållit ett fastare fokus på en eller två aktier åt gången.
Jag har också fortsatt arbeta med avslutsticken i veckan som är ett fantastiskt verktyg där jag känner av pulsen och rytmen bättre på börsen, samt därifrån jag plockar upp många av mina trades/aktier ifrån.

Psykologin:
Jag sattes psykologiskt på prov tidigt i veckan när jag felbedömde spreaden på HLDX och åkte på en smäll direkt på morgonen.
Det är alltid surt att börja dagen på minus, speciellt om det är mer minus än vad man är van vid, men det är dessa situationer där agnarna skiljs från vetet.
Dessa situationer är i stort sett omöjliga att hela tiden undvika för en Trader, och tillhör nästan yrket på samma sätt som hammaren för en hantverkare.
Jag har varit i dessa situationer tidigare och vet vid det här laget hur jag ska bete mig för att agera i mitt eget bästa intresse för att vända en sån situation.
Jag bet ihop och började sakta men säker arbeta Eniro, och lyckades sluta dagen på plus.

Anpassningen:
Jag har haft lite svårt att anpassa mig till den mindre likviditeten och spreadarna i aktierna jämfört med tex Eurostoxx50 terminen där det nästa alltid tight ligger runt 1000 kontrakt på bid och offer.
Jag tycker mig vänja mig mer och mer vid detta nu och börjar i stället utnyttja informationen jag får från tex en skiftande spread i en aktie i samband med vilka algos som härjar och vart aktien befinner sig till tidigare tradade priser.

Trading kan nästan beskrivas med att försöka knäcka en ny kod varje dag där du hela tiden måste anpassa din tradingstil efter rådande förhållanden. Detta är frustrerande, men också tjusningen med trading.

Kommande vecka:
Jag kommer fortsätta i samma stil som jag arbetat i veckan.
Jag har många planer och tankar på tradingrelaterade ämnen jag vill skriva om i bloggen, men jag måste bibehålla mitt hundraprocentiga fokus på min trading.
Detta innebär ingen ändring från nuvarande bloggaktivitet, men förklarar ett ibland lite slött bloggande.

Iom att jag nu känner mig mer och mer bekväm med att trada aktier så kommer jag att försöka arbeta mer aktivt på att öka på min size/risk, och framför allt vara mer aggressiv när jag känner att jag har koll på läget.

Dags att växla upp helt enkelt.

Ses i marknaden.
/ John

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0