Om mig

Jag har precis sagt upp mig från tradingfirman jag arbetat på för att kunna trada aktier i ställer för enbart Eurostoxx 50 terminen.
I samband med detta drar jag igång denna bloggen för att få kontakt med likasinnade andra tradingintresserade personer som jag kan bolla tankar, ideér och erfarenheter med.

Jag lär mig själv samtidigt som jag skriver, så kom gärna med utmanande frågor.

Jag kommer även eventuellt att i viss mån använda bloggen som min dagbok? Men främst tradingdagbok, Har inte riktigt bestämt vilken profil jag vill ha än!

Anställ Mig:
Medans det är utmanande och kul att vara egen företagare så finns det stora fördelar med att arbeta med andra professionella i en professionell miljö.
Är du arbetsgivare inom finansindustrin och är intresserad av att titta på mitt CV får du gärna maila mig på mailadressen nedan.


För er som önskar komma i privat kontakt med mig så anser jag det lättast att maila, eller chatta på skype eller gmailchatten:

Mail: [email protected]

Skype: johnstockholm


Mer information om mig:


Det hela började i mitten av 2007. Intresset för aktiehandel har funnits där sedan tidigare, men det var inte förens nu jag verkligen hade tid att sätta mig in i det hela lite bättre.

Jag kollade nyheterna, skvallret BS, tog några positioner, arbetade med fondstrategier mm.
Det började gå bra, riktigt bra.
Det jag dock inte visste var att jag enbart red på bullmarknaden sedan en tid tillbaka. Runt hörnet stod björnarna och början på finanskrisen och frustade.

Jag gick från "kung" till nollad på några veckor.

Jag hade givit tillbaka nästan allt jag tjänat på min handel under ett halvår, och insåg att jag egentligen inte hade en susning om vad aktiehandel innebar!!
Jag hade däremot fått blodad tand, tyckte att tävlingsmomentet och psykologin var jämlik med min tidigare idrottskarriär, och satte nu igång med mitt nya intresse på allvar.

Vid sidan av mitt heltidsarbete som Key Account Manager och säljcoach så gick jag på TA kurs, köpte hem tradinglitteratur, seminarier, kurser, sökte igenom internet.
Ja, i stort sett allt jag kom över som hade med trading att göra.
Jag började även läsa ekonomi halvtid på universitetet, men insåg snabbt att det är trading jag vill nischa mig på, och la ner det.

Mitt största problem var att jag nu var överrumplad med information om strategier, teknisk analys verktyg, marknader mm.
Jag befann mig i en djungel av tradinginformation och det enda jag kunde komma på var att ta fram lien och hugga sig igenom.

Riskprofilmässigt insåg jag iaf att jag vill trada på kort perspektiv, alltid med full kontroll över mina positioner, oftatst utan att ta risk över natten.

Under hösten 2008 började jag trada/scalpa S&P500 på kvällstid efter mitt arbete.
Jag insåg dock ganska snabbt att det var svårt att fokusera efter en lång dags arbete.
Tradingresultatet gick fram och tillbaka, jag kom ingen vart.
Dessutom kunde det i bland gå en vecka eller fler utan trading alls pga av andra personliga eller arbetsrelaterade åtaganden.
Jag fick ingen kontinuitet i mitt tradande.

Under slutet på våren 2009 kom jag i kontakt med en nyetablerad tradingfirma som var intresserade av att ta in aspirerande traders.
Genom mitt brinnande intresse för trading, gedigna tradingstuderande och viss tradingerfarenhet började jag arbeta där i augusti 2009.
Mitt jobb var att scalpa indexterminen Eurostoxx 50. Jag arbetade med teknisk analys, orderflödesanalys och viss fundamenta när det släpptes ekonomiska rapporter.
Vi hade inga kunder utan arbetade enbart med mina chefers pengar.
Problemet för oss alla nya på firman var att som nya traders sätta oss och scalpa eurostoxx 50 terminen som är ett extremt vilt instrument, samt att ca 60-70% av all volym består av algos (tradingrobotar).
Vi skulle scalpa "robotmarknaden" med en risk/stop om 2-4 ticks när algosarna många gånger arbetade i 5-10 tick ranges.
Mina chefer som tradat i ca 10 år låg över marginalen av profit och kunde trada så stor size när de fick in en bra trade att det gav god avkastning för dem.

Återkommande diskussioner och förslag om att få trada aktier i stället för Eurostoxx 50 ignorerades och folk gick i stället vidare till andra arbeten.
Själv var jag tyvär en av "seniorerna" på firman när jag under aug 2010 sa upp mig för att pröva mina egna vingar i den svenska aktiemarknaden.

För övrigt är jag 29 år, har jag en tidigare bakgrund som professionell Snowboardåkare (Halfpipe och Big Jump) i Svenska Landslaget och Olympialaget.
Bästa meriter är bla en andra placering på världscupen samt att jag var rankad 10a i världen under mitt sista år innan jag skadade knät (korsbandet).

Jag bor i Stockholm och är intresserad av att komma i kontakt med andra traders eller tradingintresserade personer.

Vi hörs
/John
Det hela började i mitten av 2007. Intresset för aktiehandel har funnits där sedan tidigare, men det var inte förens nu jag verkligen hade tid att sätta mig in i det hela lite bättre.
Jag kollade nyheterna, skvallret BS, tog några positioner, arbetade med fondstrategier mm.
Det började gå bra, riktigt bra.
Det jag dock inte visste var att jag enbart red på bullmarknaden sedan en tid tillbaka. Runt hörnet stod björnarna och början på finanskrisen och frustade.
Jag gick från kung till nollad på några veckor.
Jag hade givit tillbaka nästan allt jag tjänat på min handel under ett halvår, och insåg att jag egentligen inte hade en susning om vad aktiehandel innebar!!
Jag hade däremot fått blodad tand, tyckte att tävlingsmomentet och psykologin var jämlik med min tidigare idrottskarriär, och satte nu igång med mitt nya intresse på allvar.
Vid sidan av mitt heltidsarbete som Key account Manager och säljcoach så gick jag på TA kurs, köpte hem tradinglitteratur, seminarier, kurser, sökte igenom internet.
Ja, i stort sett allt jag kom över som hade med trading att göra.
Jag började även läsa ekonomi halvtid på universitetet, men insåg snabbt att det är trading jag vill nischa mig på, och la ner det.
Mitt största problem var att jag nu var överrumplad med information om strategier, teknisk analys verktyg, marknader mm.
Jag befann mig i en djungel av tradinginformation och det enda jag kunde komma på var att ta fram lien och hugga sig igenom.
Riskprofilmässigt insåg jag iaf att jag vill trada på kort perspektiv, alltid med full kontroll över mina positioner utan att ta risk över natten.
Under hösten 2008 började jag trada/scalpa S&P500 på kvällstid efter mitt arbete.
Jag insåg dock ganska snabbt att det var svårt att fokusera efter en lång dags arbete.
Tradingresultatet gick fram och tillbaka, jag kom ingen vart.
Dessutom kunde det i bland gå en vecka eller fler utan trading alls pga av andra personliga eller arbetsrelaterade åtaganden.
Jag fick ingen kontinuitet i mitt tradande.
Under slutet på våren 2009 kom jag i kontakt med en nyetablerad tradingfirma som var intresserade av att ta in aspirerande traders.
Genom mitt brinnande intresse för trading, gedigna tradingstuderande och viss tradingerfarenhet började jag arbeta där i augusti 2008.
Mitt jobb var att scalpa indexterminen Eurostoxx 50. Jag arbetade med teknisk analys, orderflödesanalys och viss fundamenta när det släpptes ekonomiska rapporter.
Vi hade inga kunder utan arbetade enbart med mina chefers pengar.
Problemet för oss alla nya på firman var att som nya traders sätta oss och scalpa eurostoxx 50 terminen som är ett extremt vilt instrument, samt att ca 60-70% av all volym består av algos (tradingrobotar).
Vi skulle scalpa "robotmarknaden" med en risk/stop om 2-4 ticks när algosarna många gånger arbetade i 5-10 tick ranges.
Mina chefer som tradat i ca 10 år låg över marginalen av profit och kunde trada så stor size när de fick in en bra trade att det gav god avkastning för dem.
Återkommande diskussioner och förslag om att få trada aktier i stället för Eurostoxx ignorerades folk gick i stället vidare till andra arbeten.
Själv var jag tyvär en av "seniorerna" på firman när jag under aug 2010 sa upp mig för att pröva mina egna vingar i den svenska aktiemarknaden.
För övrigt har jag en tidigare bakgrund som professionell Snowboardåkare (Halfpipe och Big Jump) i Svenska Landslaget och Olympialaget. Bästa meriter är bla en andra placering på världscupen samt rankad 10a i världen under mitt sista år innan jag skadade knät (korsbandet).
Jag bor i Stockholm och är intresserad av att komma i kontakt med andra traders eller tradingintresserade personer.
Kontaktuppgifter här:
http://bullbear.blogg.se/2010/august/en-ny-era.html
Vi hörs
/John

Kommentarer
Postat av: A

Härligt detaljerade inlägg! Lycka till med tradingen och publicera gärna lite resultat av dagens trading.



Ps. Jag skulle hålla koll på HQ imorrn, kan fjädra upp rejält

2010-08-30 @ 23:30:36
Postat av: John

Hej A, tack.

Du kan vara bloggens första läsare :)



Yes, HQ ligger högst upp på min watchlist för dagen.

2010-08-31 @ 07:22:27
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: Jonas

Hej!



Trevlig läsning, en blogg jag definitivt kommer att följa. =)



Mvh, Jonas

2010-09-30 @ 04:16:47
URL: http://www.jonasto.com
Postat av: John

Välkommen Jonas

2010-09-30 @ 11:57:10
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: Jack.O

Hej Johan

Detaljerad, ärlig och öppen blogg och jag önskar dig all lycka med din trading. Hade själv velat satsa allt på handel, men är 'rädd' för risk med tanke på min familj;-)



Lycka till

/J

Ps en bra mötesplats är forumet Derivat på börssnack. Inte alls som BS utan en superstämning (fast du känner kanske till den redan).

2010-09-30 @ 13:29:49
Postat av: John

Tjena Jack.O

Yes jag har varit inne där några gånger, bra forum.

2010-09-30 @ 21:53:19
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: Daniel

Intressant artikel som visar att det kanske kan löna sig att ta positioner över natten:



http://marketsci.wordpress.com/2010/09/30/overnight-vs-daytime-markets-two-very-different-animals/



mvh

Daniel

2010-10-01 @ 10:24:15
Postat av: John

Tack Daniel.

2010-10-01 @ 11:20:16
URL: http://bullbear.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0