Fråga: Terminstrading?



Hejsan

Har ett par frågor angående terminer igen, svara bara om du har tid och ork!

Vet du någon bra sida, bok eller liknande där man kan läsa om index-trading? När du handlade med terminer hur pass tight stop-loss hade du? Nu när jag har testat en del så verkar det som om man inte kan ha alldeles för tight stop-loss eftersom man åker ut pga att det rör sig så kraftigt?
Sysslade du mest med "scalping" eller lät du dina "vinnare" gå vidare så vinsten blev högre?

Har du tips på några mäklare? Mirus futures verkade vara billiga? Men kanske finns ännu billigare? Hur stort kapital tror du att man behöver?

/XXX


Svar:

Hej.
Om du är nybörjare så skulle jag inte trada terminer över huvud taget. Terminerna är så mycket snabbare och mer avancerade än vad många aktier är.
Verkar vara många som i stället här i Sverige kör tex xact bull/bear som ser ut att röra sig lite jämnare?

Litteraturmässigt så behöver du inte läsa något som fokuserar på just terminstrading då trading är trading oavsett vilket instrument du tradar.
Oavsett marknad måste du lära dig om Money Management, risk, setups eller indikatorer, mm som funkar för dig. Så vad som helst om trading funkar.
Skrev en liten litteraturlista nyligen HÄR varav Read The greed fokuserar enbart på terminshandel. Men som sagt, det är ingen direkt skillnad.
Med trading är tyvärr learning by doing det bästa.

Det som ofta lockar med terminer är att det är mindre att hålla reda på eftersom man tradar kontrakt och det är lättare att räkna risk på än aktiers olika priser och spreadar mm, dessutom har du större hävstång i terminer vilket både arbetar med och mot dig.
Eftersom terminerna rör sig i större ranges så behöver du ofta en större stopp för att inte bli utskakad
Tänk på att det kan därav vara svårare att hålla sin ekonomiska risk tight då varje tick per kontrakt är värt tex 10 euro i Eurostoxx eller 12,5 dollar i S&P500.
Jag tror risk per tick är lägre i OMXS30, har inte tradat den dock.  Dax har ofta 100% mer volatilitet per tick än vad tex Eurostoxx har, pris per tick är 12,5 euro vilket ger ett jämfört pris per tick på ca 25 euro, kan med andra ord bli en dyr historia.
Har du inte ett stort kapital att riskera så blir det svårare att arbeta med vissa Trademanagement metoder som att scala in och ut ur sina positioner.

Själv har jag aldrig använt några fasta stop loss, utan anpassar mig efter volatilitet, rytm mm. Ibland scratchar jag tom traden om jag tycker förhållandena i marknaden ändrar sig eller om jag ser något i orderflödet jag inte gillar.
Ingen kan berätta för dig hur stor stop loss du ska ha utan det är något du måste komma på själv.

Vi scalpade eurostoxx och det var sällan man kunde ha förtroende att rida någon position då det rör sig så vilt. Men varje trader måste själv komma på vad som funkar för sig själv, det är det som är en av de största utmaningarna.

Jag använde Tradestation förut då de har ett riktigt bra mjukvarupaket för ca 100 dollar i månaden, men Mirus ska vara bra. Tänk dock på att du inte kan använda någon kapitalförsäkring vilket ofta är en stor fördel för traders här i sverige.
Med terminer behöver du ofta mindre kapital än med aktier. Det är också olika från mäklare till mäklare vad de vill ha för marginal per kontrakt. Kan tex vara mellan 1000-5000 dollar per kontrakt.

Kör hårt.

/ John

Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Nice sida! Hur länge har du haft din sida?

2011-07-20 @ 05:16:02
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0