Daytrading - En materialsport? 2(3) Mjukvara

Jag skrev tidigare om tradinghårdvara här: http://bullbear.blogg.se/2010/august/daytrading-en-materialsport.html

Tänkte att jag även skulle diskutera tradingmjukvara och mina erfarenheter kring det.
I min jakt på tradingkunskap har jag under åren hunnit pröva en hel del olika tradingprogram, bla:
Innan jag började på mitt förra jobb använde jag Tradestation som broker och mjukvaruleverantör då jag tradade S&P500 på den amerikanska marknaden.
USA är väldigt mycket längre fram gällande tradingmjukvara, courtage samt tradingböcker, kurser, bloggar, artiklar mm än vad vi är i Sverige. 
Jag lekte också med massa olika strategier och realtidsdata i Ninja Trader som är ett mycket kompetent tradingprogram som man dessutom kan ladda ner och prova gratis med gratis realtidsdata här.

På mitt förra arbete arbetade jag med eSignal (med Market Profile) och Market Delta för charts. Tradingtechnologies för orderläggning, samt Bloomberg för nyheter och ekonomiska rapporter.
Tradingtechnologies orderstegarna har ni eventuellt sett i bakgrunden när de filmar på CNBC från tradingpiten i Chicago.
TT orderläggningsstegen är den absolut bästa jag arbetat med, men den är väldigt dyr, ca 6000:- i månaden + datafeedpaket för de olika marknaderna som jag tycker är överprisade.

The Online Trader som jag arbetar med för tillfället är tyvärr den sämsta av de jag hittills provat, egentligen är det bara smådetaljer som skiljer alla åt, TOT skulle mycket väl lätt kunna finjustera och komma upp sig några snäpp.
Jag har mailat dem med förbättringsförslag för framför allt chartsen och Click Trading modulen som jag använder.

Anledningen till att jag använder TOT är för att jag tycker det är skönt att ha charts, nyheter och orderläggning i samma program. För att jag ska kunna vara snabb och effektiv vill jag slippa att skriva in aktiesymbolerna först i ett chartprogram och sedan ett orderläggningsprogram som dessutom kan ha ett annat symbolupplägg.
Det bästa vore om det gick att få nyheter och orderläggning från Avanza integrerat i Ninja Trader. Jag vet att det går att få in det nordiska orderflödet i programmet, men jag vet inte om man kan koppla in någon svensk mäklare? Har inte undersökt det så noga.
Med ninja finns det dessutom några add-ons för Delta charts som jag tycker är den absolut överlägsnaste chartsetup jag arbetat med eftersom du ser hur många ordrar som går igenom på bid resp offer för varje pris.

Exempel på Bid/Ask Delta:
Min bloggvän Fiki Skriver mer om delta och market profile i sin blogg: http://detstoraborsspelet.blogspot.com/

Andra mjukvarudetaljer du vill tänka på är att hålla din dator ren från virus. Använd ett virusprogram som inte är för tungt för datorn.
Då jag ej laddar ner saker och enbart surfar arbetsrelaterat på min arbetsdator så har jag valt att inte ha ett antivirusprogram utan i stället ett internet security program som snurrar lättare i datorn.

De flesta seriösa traders vill anteckna eller klippa ut och spara olika setups och scenarion som de observerar i marknaden, bygga en playbook.
För att göra det använder jag ett program som heter Jing. Med det kan jag även filma min skärm om jag tex vill optimera min inlärningskurva genom att gå tillbaka och titta på trades jag gjort under dagen (om jag har fångat dem på film dvs), man kan tex filma sin trading under morgonen då man kanske är extra aktiv?

Jag får nog dela in denna Materialdel i tre delar då vi bör titta på lite skärmsetups och andra verktyg.

CYA soon
/ John

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0