Vad gör Teknisk Analys egentligen??

Inom den tekniska analysen finns det oändligt med Indikatorer och mönster.
Bland de vanligaste indikatorerna hör MACD, RSI, Stochastics, CCI MA mm.
Bland de vanligaste mönstrena känner ni igen flaggor, vimplar, head and shoulders, dubbeltoppar, candlesticks mm.

Men vad gör TA egentligen??

Rörigt chart:



Enligt min uppfattning så skapar den bara en struktur av allt kaos i chartsen.

Du måste skapa dig en egen struktur i marknaden. Vad den strukturen är är olika från person till person.

Problemet som dock uppstår för många är att Teknisk analys används för att sätta priset i relation till tidigare priser, inte till framtida som många verkar tro, dessutom finns det så många sätt att göra det på att det lätt blir förvirrande.
Jag tror det är många som misstar TA för att vara en helig graal inom trading, det gjorde iaf jag när jag läste min första bok för några år sedan.

Det du i stället bör göra innan du ploppar upp massa indikatorer på dina charts är att försöka lära dig att se mönster i ett rent chart.
Gå igenom massa gamla charts och öva dig på att se relationen mellan volym och pris, samt hur priset rör sig när det trendar och konsoliderar.

Du måste lära dig känna igen när marknaden ändrar sig, vad den gör när den knäcker viktiga nivåer? Vart kan du komma in (köpa eller sälja) i marknaden när den trendar mm.
Ett bra första verktyg innan man gräver i indikatorerna är ritfunktionen i ditt chartprogram.
Har du inget chartprogram att öva på kan du ladda ner ett HÄR.

Rent chart:

Jag använder mig inte av några indikatorer eller särskilt mycket klassisk teknisk analys i min trading, däremot skapar jag hela tiden en struktur i marknaden som passar mig.
Jag delar bla upp charten i olika områden och observerar hur priser rör sig mellan dessa olika områden.
Dessa områden består av bla intradagsnivåer som priset skapar och volymnivåer samt vanlig volym.
Sedan kompletterar jag med igenkänning av de vanligaste TA mönstrena, men oftast inga indikatorer.
När priset tradar kring viktiga nivåer kompletterar jag med orderflödesanalys och den generella marknadens beteende.

Jag gör vad jag kan för att hedra det gamla citatet "keep it simple"

Hur gör ni för att få ordning i kaoset?

Mvh
/ John

Kommentarer
Postat av: Valpen

Jag är också av simpel natur, tradar mest större index och råvaror, här försöker jag enbart lokalisera olika trender i olika perspektiv och handlar således på det. Går mest på magkänslan men försöker konstant hålla mig från att handla mot den långsiktiga trenden. Försöker lokalisera korrelationen mellan tex equity och brent och handlar där när jag upplever ett genomsnittsgapet är onormalt stort eller litet,

2010-09-18 @ 09:43:35
Postat av: Adam

Hej! Anser du John att det är riskfyllt att handla med aktier i en kapitalförsäkring? Är det som en aktiv trader bäst att handla via kapitalförsäkring? Vad händer om banken går i konkurs? Hur gör du?

2010-09-18 @ 21:41:34
Postat av: John

Hej Adam.

Det enda riskfyllda med det är att du inte kan dra av förluster om du går minus i din depå.



Det finns statistik på att de flesta daytraders misslyckas av olika anledningar, vilket i så fall gör kapitalförsäkringen mer riskfylld :)



Över många års investerande, tex i en pensionsförsäkring som ska stå och ticka i 30-40 år är jag inte säker på att en kapitalförsäkring är det bästa alternativet. Har inte räknat på det, men när jag tänker på det så känns det spontant som att det skulle kunna bli dyrare??



Jag har under dessa första veckor handlat i en vanlig depå då det var enklast att öppna en sådan snabbt, samt att jag under de första veckorna inte räknar med att gå plus då jag experimenterar mycket.

Men håller dock på att öppna en kapitalförsäkring då jag anser att denna lösning är den bästa.



Bank i konkurs är inget jag oroar mig över, men det verkar ligga i tiden så jag kanske borde oroa mig?



Mvh

/ J

2010-09-19 @ 18:27:50
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: Adam

Jag ska byta bank till avanza, men har problem att bestämma mig ifall jag ska välja kapitalförsäkring eller vanlig depå, eller både och. Det som kändes sådär är ju att man teoretiskt sett ger bort sina pengar till avanza men har ensam fullmakt att använda dem. Plus att man låser dem i ett år. Dessutom gäller ju inte insättningsgarantin. Jag är kluven.

2010-09-19 @ 21:51:11
Postat av: John

Du låser inga pengar i en kapitalförsäkring, vart har du fått det ifrån?



Tror inte du behöver vara orolig för att Avanza ska konka. Men det är klart, i dessa tider är väl ingenting säkert.



Själv känner jag mig iaf inte det minsta orolig för att ha pengar i Avanza.



Mvh

/ John

2010-09-19 @ 21:57:01
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: Adam

Jag läste igenom villkoren för deras kapitalförsäkring och det stod att man inte får ta ut pengar inom ett år, kan ha tolkat det fel förstås, jag hoppas det.

2010-09-20 @ 20:31:36
Postat av: John

Ja det stämmer inte. Så det är bara att köra.



Hur aktivt kommer du att handla?

2010-09-20 @ 20:38:42
URL: http://bullbear.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0