Mat, Dryck, Sömn

Rätt mängd mat, dryck och sömn är är kritiskt för alla människor, inte minst för aktiva idrottare eller övriga högpresterare där fokus måste ligga på topp.


Skillnaden med tex daytrading och ett "vanligt" arbete är många, däribland även betydelsen av att hålla sig själv på topp under dagen.
På ett "vanligt" jobb klarar man ofta av att utföra sitt jobb även om man är bakfull eller trött. Du kommer få din lön oavsett, som daytrader däremot kan denna dagen bli mycket dyr.

Jag utmanades förra året av detta då jag under en kort period underpresterade om jag drack för lite vatten eller glömde bort att äta mellanmål mellan frukost och lunch, och mellan lunch och stängning.
Jag märkte att när jag inte hade ätit, druckit eller sovit ordentligt så blev jag lättare irriterad efter en förlust, mindre disciplinerad på entrys, och hamnade lättare i en dålig spiral där jag försökte snabbt vinna tillbaka pengarna från en förlust i stället för att tålmodigt vänta på ett bra tillfälle mm.

Fenomenet heter sänkt eller höjd blodsockerkurva och är en i kroppen inbyggd funktion för att spara eller omfördela energi.

När blodsockerkurvan faller under medelvärdet sätts kroppen i "nödläge" och vill spara energi, man blir därmed trött och en underpresterare.
Ni har också märkt att man efter en tung lunch eller middag kan bli trött och dåsig. Problemet där är liknande där många av kroppens funktioner fokuserar på att smälta all mat och sänka din blodsockerkurva från den tillfälliga toppen en tung kolhydratsrik lunch innebär, och du blir därmed trött när all energi du behöver för att fokusera går åt till att smälta mat och sänka din blodsockerkurva.

Det är vanligt hos många att blodsockerkurvan dansar tango under dagens gång.
  • Efter frukost rusar kurvan.
  • Innan lunch är kurvan i botten, du är hungrig trött och ofokuserad.
  • Efter lunch rusar kurvan i topp, du blir mätt, trött och ofokuserad för ett tag.
  • Senare på eftermiddagen ligger kurvan åter på botten och du är innan du går hem åter hungrig, trött och ofokuserad.
  • Efter middag rusar kurvan i topp, du blir mätt, trött och ofokuserad för ett tag.

Det du vill eftersträva för att ligga på topp av ditt fokus under
hela dagen är en så jämn blodsockerkurva som möjligt.


För att undvika att toppa din blodsockerkurva så bör du:
  • Äta mindre måltider.
  • Undvika att äta för mycket av snabba kolhydrater som ris, pasta, bröd och potatis.
  • Ta mer sallad och mindre snabba kolhydrater, tex fifty, fifty mot vad du är van vid.
  • Unvik sötsaker både till lunch och däremellan.
  • Drick vatten i ställer för läsk.
För att undvika att sänka din blodsockerkurva så bör du:
  • Äta frukost.
  • Äta mellanmål mellan dina vanliga måltider, tex frukt eller nötter.
  • Drick vatten under hela dagen, innan du vänjer dig vid detta kommer du behöva gå på toaletten oftare :)
Sömn är som bekant också extremt viktigt för att ladda batterierna tillräckligt för att hålla högt fokus inför kommande dag. Hur mycket sömn du behöver är personligt och varierar från person till person. Själv mår jag som bäst när jag sover minst 8 h per natt.
Sätt upp rutiner för när du tex äter en frukt eller nötter mellan dina ordinarie måltider. Sätt larm om så behövs.
Se hela tiden till att ha en fylld vattenflaska vid ditt skrivbord.
Köp frukt under helgen och mitt i veckan för att ha ett fräscht förråd till hands.
Slarva inte (lätt hänt när marknaden tar all uppmärksamhet).

Kör hårt.

Mvh
/ John

Kommentarer
Postat av: Andreas

Det här känner jag verkligen igen mig i. Sitter faktiskt just nu riktigt mätt, trött och ofokuserad efter en rejäl lunch. Bra tips!



För övrigt är det kul med en svensk tradingblog.



Keep it iup!

2010-10-05 @ 12:36:17
Postat av: John

Tjena Andreas.

Kul att du uppskattar bloggen :)



Vi hörs.

Mvh

/ J

2010-10-05 @ 12:57:40
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: Victor

Jag sitter just nu och försöker utveckla min metod/strategi och backtesta den, och jag har i princip ändrat varenda punkt åtskilliga gånger. Det känns som om strategin fungerar i några veckor och sen ändrar marknaden sig och så måste jag ändra metoden. Känner du igen något av detta?

2010-10-05 @ 18:19:25
Postat av: John

Victor.

Tyvärr måste jag råda dig att lägga ner det du håller på med.

Om trading skulle vara så lätt att man under några månader / nått år eller två kunde utveckla en eller några strategier för att tjäna pengar med skulle alla vara miljonärer.



Tyvärr måste du antagligen gå den långa vägen och lära dig trada själv.



Jag har skrivit en del om detta i bloggen under artikeln: Vill du bli en Daytrader?.



Som trader måste du lära dig att konstant ändra din tradingstil, det som funkade i går funkar eventuellt inte i morgon.



Det tar åtskilliga tusentals timmar av trading för att komma upp på denna nivå, speciellt i dessa dagar när marknaden är så mycket mer sofistikerad än vad den var förr.



Hör gärna av dig om du har några fler frågor.



Mvh

/ John

2010-10-05 @ 19:54:27
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: Victor

Men man måste väl ha ett system/metod eller en struktur där man avgör att detta betyder köp/sälj eller vänta? Man måste ju grunda sina entrys/exits på något?



Om inte så har jag missförstått alltihop. Hur gör du? Vet du hur andra gör? Tape reading(som jag dock inte behärskar)är väl ett alternativ?

2010-10-05 @ 22:38:44
Postat av: John

Hej Victor.

Måste be om ursäkt, borde tagit reda på mer info i går innan jag lite stressat svarade på din fråga.



När du skrev backtestat en strategi så fick jag för mig att du med teknisk analys backtestat tex köpsignaler med tex glidande medelvärden, MACD, RSI, Stochastics eller liknande, stämmer det?



Jag har själv nämligen testat mig fram på det sättet en gång i tiden.



För att lyckas måste du utveckla flera olika strategier för olika marknadsförhållanden, då marknaden trendar, trendar starkt, konsoliderar på massa olika sätt, trendar ner, faller mm.



Oavsett vad du arbetar med för strategier så måste du lära dig känna igen mönster i marknaden som talar om för dig vilken av alla faser den befinner sig i.



Mvh

/ John

2010-10-06 @ 08:32:46
URL: http://bullbear.blogg.se/
Postat av: Victor

Jag försöker använda mig av de ovan nämnda indikatorerna. Men jag ser dem mest som stöd för beslutet än så länge.



Eftersom man är skapligt grön på området så måste man ju prova lite och känna efter om det ger mer än det tar.



Kände du att det gav något då? Använder du teknisk analys, som stöd/motstånd och de nämnda indikatorerna?

2010-10-06 @ 09:17:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0