Två sega i callen

Tradade två papper i callen i morse, Wesc och Beijer.
Wesc poppade upp med positiva nyheter i nyhetsflödet i TOT, och Beijer tog jag från Börsveckans rekomendationer.
Några saker att tänka på i callen:
  • Asien- upp eller ner!
  • Usa-upp eller ner!
  • Nyheter som släpps innan öppning kan sätta en aktie i rubbning!
  • Vilka aktier gapar upp eller ner!
  • Hur har aktien betett sig tidigare i callen!
  • Orderdjupet måste se tilltalande ut, vid tex köp vill jag se en större köp än säljsida, gärna även tunt ett par nivåer upp på offret.
Eftersom det är första dagen jag tradar med The Online Trader lyckades jag dock klanta till det lite när jag skulle ut ur mina trades vilket gjorde att jag inte lyckades sälja av dem så fort som jag ville.
Kom in i Wesc på 113,5. Orderflödet vände ganska snabbt och jag trodde jag sålde halva min position på 116,50, datorn plingade och min order försvann.
Problemet i detta fall var att jag redan hade lagt upp profittargets högre upp motsvarande hela min position, och eftersom det inte går att blanka Wesc så försvan helt enkelt min order när jag skulle ta market på 116,5 för att komma ut (blev för många säljordrar kontra vad jag redan hade köpt för volym).
Så nu fick jag täcka halva på 115,5 och scalade sedan ut resten i ytterligare två omgångar.

Satt länge och försökte komma ut med halva på 121 på beijer, men de ville inte fylla mig.
Hoppades på att jag skulle bli av med tradesen tidigare, men nu satt jag kvar på dem för att jag låg näst intill först i kö på närmaste offret i båda papperena, slutade med att jag fick ta ut dem iaf när OMX gav vika.
Trisst då HQ rörde på sig rejält, men jag ville inte trada tre papper samtidigt första dagen.

Lessons learned;
  • Om jag inte känner till aktien så bra så testa att se om det går att blanka aktien genom att testlägga ett offer högre upp på större size än jag är lång.
  • Maila Avanza om att få en lista på alla aktier som inte går att blanka.
  • Går positionen emot mig och jag redan har profittargets inne, samt aktien inte går att blanka måste jag vara snabb på ta bort mitt profittarget för att kunna ta mig ut ur traden.
Tradesen nedan:
Länkar:
http://www.borsveckan.se/
http://theonlinetrader.com/
https://www.avanza.se/aza/home/home.jsp

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0